Vindt u de ultieme vertaling?


Elke onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken: het laten ontwerpen van een nieuw logo. Een logo is echter de ultieme vertaling van de identiteit van uw bedrijf of product. Het is dan ook zaak om niet over één nacht ijs te gaan en een extra stap in te bouwen. Neem uw nieuwe logo eerst kritisch onder de loep en test het. Is het een goed logo? Past het bij mijn bedrijf? Sluit het aan bij mijn doelgroep? Deze vragen zou u zich in ieder geval moeten stellen voordat u het aan de buitenwereld presenteert. Een logo kan verschillende vormen aannemen. In grote lijnen zijn er twee types te onderscheiden: een logo dat uitsluitend bestaat uit letters of een beeldlogo. Ook combinaties komen voor.

 

Woordlogo


Logo’s die alleen bestaan uit letters en geen beeldmerk bevatten, worden ‘woordlogo’s’ genoemd. Door het gebruik van een herkenbaar lettertype creëert u de juiste sfeer. Goede voorbeelden hiervan zijn Chanel, Nokia en Sony, maar ook DHL en Philips zijn woordmerken waarbij het logo in zijn geheel bestaat uit herkenbare typografie. Het grote voordeel van een woordmerk is het feit dat het zo minimaal is dat het de tijdgeest langer kan doorstaan. Het is meestal niet modegevoelig en lift dus niet mee op een hype. Hierdoor kan het rustig tien jaar mee zonder te verouderen. Een prachtig voorbeeld van een woordlogo is ‘FedEx’. In de restvorm tussen de ‘E’ en de ‘x’ zit een pijl verborgen die staat voor logistiek en snelheid. Een woordlogo dus met een subtiel verborgen concept.

 

Beeldend logo


Als er in het logo naast het woordmerk een afbeelding wordt gebruikt, spreekt men van een ‘beeldend logo’. Deze afbeelding wordt in jargon het ‘beeldmerk’ genoemd. In bepaalde beeldmerken is de essentie van het product of bedrijf met minimale middelen gevisualiseerd. Zo zou een boekhouder bijvoorbeeld een gestyleerd velletje papier als beeldmerk kunnen hebben en een ziekenhuis een gestileerd mensfiguur. De beeldmerken van veel grote multinationals zijn abstract en laten nog iets aan de verbeelding over. Bijvoorbeeld omdat het bedrijf zoveel producten biedt waardoor de essentie niet meer in één beeld te vangen is. Voorbeelden zijn Vodafone, Apple of Nike.

 

Elegant


Wanneer is uw logo nu goed te noemen? Dat is moeilijk te zeggen, want over smaak valt nog steeds niet te twisten. De meeste mensen zullen een goedkope uitstraling niet mooi vinden, maar het kan wel heel functioneel zijn. Neem het logo van ‘De Vakantie Discounter’. Met opzet is ervoor gekozen knallende, actiematige kleuren te gebruiken. De uitstraling is bewust niet duur en elegant; er worden immers goedkope reizen verkocht! Een logo met een dure uitstraling zal de verkoop in dit geval dus niet bevorderen. Een goed logo gaat dan ook een stap verder dan ‘mooi’ of ‘niet mooi’. Het gaat erom welke boodschap u ermee wilt uitdragen. Het moet zorgen voor herkenning en draagt bij aan naamsbekendheid en identiteit. Bovendien moet u zich ermee kunnen onderscheiden van anderen.

 

Esthetiek


Als u een logo laat ontwerpen, krijgt u meestal meerdere creatieve voorstellen gepresenteerd waaruit u een keuze kunt maken. Als het goed is, voldoet elk concept aan uw wensen maar is er in elk ontwerp voor een andere insteek gekozen. Neem bijvoorbeeld een logo voor een communicatiebureau. Een concept zou kunnen zijn dat het beeldmerk een tekstballon visualiseert. Een tekstballon staat symbool voor communicatie en interactie tussen twee partijen. Een tweede concept kan een abstracte vorm zijn waarin drie zintuigen (oor, oog en mond) met elkaar verweven zijn. Elk concept zal dus een of meer aspecten van uw bedrijf uitvergroten. Daarnaast bepalen typografie, kleur en esthetiek de uitstraling van het logo. Om hieruit een goede keuze te maken, komt het erop aan dat u teruggaat naar de basis van uw bedrijf. De volgende vragen spelen hierbij een rol.

• Wat wilt u eigenlijk met het logo overbrengen?
• Welke doelgroep wilt u met het logo aanspreken?
• Sluit het logo aan bij de visie van uw bedrijf?

 

Knallend


Na de ontwerpfase is het zaak uit te vinden welke gepresenteerde logo’s bij u passen.
U zult zich af moeten vragen welk logo het beste de kern raakt. Het is essentieel dat een logo de kernwaardes van uw bedrijfsproduct overbrengt. Een entertainmentbedrijf draait bijvoorbeeld om show. Rustig en ingetogen kleurgebruik is hierbij dus niet op zijn plaats. Knallende, in het oog springende kleuren daarentegen geven het gevoel alsof de show al is begonnen! Ook de typografie van een logo kan de uitstraling van uw bedrijfsproduct kracht bij zetten. Een letter met ‘schreef’ kan het logo een duur gevoel geven en een ‘schreefloze’ letter staat vaak voor modern en eigentijds. Hoe komt u er nu achter of het logo de ultieme visuele vertaling is van uw product? Hiervoor heeft u twee mogelijkheden.
• Lees uw bedrijfsplan erop na en kijk of het logo er naadloos op aansluit.
• Maak zelf een visuele vertaling in de vorm van een ‘moodboard’.
• Zoek afbeeldingen die passen bij uw bedrijf en plak deze op een groot stuk karton. Leg dit naast het logo en kijk of kleuren, letters en gevoel overeenkomen met het logo.

 

Trots


Een logo kan prachtig aansluiten bij uw bedrijfsfilosofie, maar kan gevoelsmatig toch niet bij u passen. Het is dan ook erg belangrijk een ‘klik’ met het logo te voelen. De identiteit van het logo moet kloppen met de identiteit van uw bedrijf. Als u en uw collega’s trots zijn op het logo, dan werkt dat automatisch door op uw klanten.
 Ga bij uzelf na of u die klik voelt. Is er herkenning en wordt u er oprecht blij van?

• Vraag vrienden en kennissen uit uw directe omgeving om hun mening. Zij weten immers het beste waar dit over gaat.
• Leg het logo aan twee of drie collega’s voor en vraag hun mening. Houd deze rondvraag wel beperkt, omdat het anders leidt tot twijfel waardoor uw keuze vertroebeld wordt. U bent uiteindelijk degene die moet kiezen.

 

Drukgang


Hoe test u nu uiteindelijk de bruikbaarheid van het logo? Een goed logo is toepasbaar in de meest uiteenlopende verschijningsvormen. Meestal is een briefhoofd de eerste vorm waarin het logo wordt toegepast. Vervolgens zijn de verschijningsvormen legio. Denk aan golfballen, lepels en pennen maar ook aan vlaggen, autobanden of zelfs koekjes. Elke toepassing kent zijn eigen gebruiksspecificaties. De bedrukking van een pen vraagt om een logoversie die uit één kleur is opgebouwd en moet tevens goed te verkleinen zijn. Op een website is een mooie pixelweergave belangrijk en voor een huisstijl moet het logo uit niet te veel kleuren opgebouwd zijn, in verband met kostbare drukgangen en daardoor oplopende kosten bij hoge oplages. Hier nog enkele tips om de bruikbaarheid van het logo te testen:

• 
Laat voor het drukken van het eerste item, bijvoorbeeld het briefpapier of visitekaartjes,  een proefdruk maken om het logo te controleren op de juiste kleur.
• Maak een lijst met toepassingen waar het logo geschikt voor moet zijn.
• Plaats het logo van groot naar klein op een vel papier om te zien of het goed overeind blijft.

Remco Hofman is eigenaar van Deep Graphic Design.
Tel: 075-614 09 77, www.deep.nl, remco@deep.nl