Als je een eigen bedrijf begint komt er van alles op je af waardoor er maar vaak maar weinig aandacht wordt besteed aan het maken van een goed logo. Zonde, want een logo is meer dan een plaatje, het is van essentieel belang voor jouw bedrijf.

 

1. Een logo op maat is altijd een goede investering

Al je je eigen bedrijf start moet je keuzes maken: Welke zaken hebben prioriteit en wat kan er wachten. Het laten ontwerpen van een nieuw logo is de meest logische eerste stap. Het zet je bedrijf visueel op de kaart. Niets is zo vervelend om na een aantal maanden het logo te moeten veranderen of aan te passen. Slecht voor je herkenbaarheid en het zorgt voor veel verwarring bij jouw doelgroep. Genoeg redenen dus om het direct grondig aan te pakken en je logo op maat te laten ontwerpen.

2. Een logo op maat geeft je bedrijf een unieke uitstraling

Als je wilt opvallen als bedrijf is het belangrijk dat je onderscheid van de massa. Zorg er dus voor dat je anders bent dan alle anderen. Dit doe je met een unieke uitstraling. Als je je logo op maat laat ontwerpen weet je zeker dat je iets unieks krijgt. Een professioneel bedrijfslogo dat voelt als een maatpak en 1 op 1 verteld waar jouw bedrijf voor staat. 


3. Een logo op maat gaat veel langer mee

Een logo maak je maar één keer dus zorg ervoor dat je het goed doet. Als je een logo op maat laat ontwerpen weer je zeker dat je logo velen jaren mee kan zonder dat het verouderd of gedateerd raakt. Kijk maar eens naar bekende merken zoals Nike, Chanel of Apple. Deze beroemde logo’s worden gekenmerkt door briljante eenvoud. Deze eenvoud maakt het logo tijdloos. Ga dus voor de lange termijn en investeer in een logo waar je op door kan bouwen, nu en in de toekomst.

4. Een logo op maat is gebruiksvriendelijk

Een goed logo kan je gebruiken voor de meest uiteenlopende grafische toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan promotie-artikelen zoals het bedrukken van een pen. Hiervoor moet het logo goed leesbaar blijven als het wordt verkleind. Of het gebruik op een website waar het logo zich aanpast op elke resolutie. Als je je logo op maat laat ontwerpen wordt er door de ontwerpers goed nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid en wordt het logo opgeleverd in meerdere varianten zodat je altijd beschikt over de meest geschikte versie. Zorg er dus voor dat je niet voor verrassingen komt te staan en ga voor de zekerheid.

5. Het vormt de basis van je bedrijf

Een logo op maat bevat een schat aan grafische informatie die gebruikt kan worden in de corporate identity van je bedrijf. Denk hierbij aan de stijl van het lettertype: zakelijk en strak of eerder jong en frivool? Bevat het beeldmerk rechte, zakelijke vormen of ronde en toegankelijke vrije vormen? Over elk grafisch element is grondig nagedacht en is zorgvuldig gekozen. Elke media-uiting die je voor je bedrijf laat maken zoals een corporate brochure, flyer, of advertentie komen voort uit het logo. Een goed logo is dus meer. Het vormt de basis van je bedrijf.

Een goed logo vraagt om een goede ontwerper

Neem voor het maken van jouw logo altijd een specialist in de arm. Veel marketing- en communicatiebedrijven leveren naast hun normale diensten ook logo design. Dit doen ze er vaak bij en kopen het zelfs in via externe designers. Het beste kan je dus iemand inschakelen die zich focust op 1 vakgebied en zich daarin heeft gespecialiseerd. 

Auteur: Remco Hofman

Ben jij op zoek naar een nieuwe identiteit van je bedrijf? Neem hier contact op. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met ontwerpen van Brand Identities. Linken op LinkedIn kan altijd.